A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. tv. (Nytv.) 26. § (1) bekezdés alapján, a Magyarország területén élő, e törvény hatálya alá tartozó polgár köteles lakóhelyének címét nyilvántartásba vétel céljából bejelenteni.
2025. február 1-től az Nytv. végrehajtására kiadott 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet (Korm. rendelet) 29. § (1) bekezdése alapján:
„A polgárnak a lakcímét, illetve annak változását bármely járási hivatalnál kell bejelentenie. A polgár tartózkodási helyének újabb tartózkodási hely létesítése nélküli megszüntetését bármely járási hivatalnál kell bejelentenie.”
Ez azt jelenti, hogy a települési jegyzőnél történő lakcímbejelentés lehetősége megszűnik.
A Korm.rendelet 31. § (1) bekezdés alapján a polgár lakcím-bejelentési kötelezettségét személyesen, illetve törvényes képviselője vagy meghatalmazottja útján teljesítheti. A (3) bekezdés alapján a kiskorú gyermek, illetve a cselekvőképességet teljesen korlátozó gondnokság alá helyezett személy lakcímbejelentését törvényes képviselője teljesíti. A korlátozottan cselekvőképes (14 évet betöltött) kiskorú tartózkodási helyét maga is bejelentheti.
Személyes megjelenés esetén:
A bejelentés lakcímbejelentő lap kitöltésével tehető meg. A Korm. rendelet 32. § (1b) bekezdés szerint lakcím-bejelentőlapot a lakcímbejelentés teljesítésére kötelezettnek, illetve a szállásadónak saját kezűleg alá kell írnia.
(Kivétel, ha a szállásadó a lakcímbejelentéshez elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján előzetesen hozzájárult, vagy ha a bejelentkező olyan érvényes teljes bizonyító erejű magánokirattal vagy közokirattal rendelkezik, amely a lakás használatára feljogosítja. A szállásadó bármelyik járási hivatalnál, vagy elektronikus úton teheti meg nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a lakcímbejelentéshez szükséges hozzájárulását elektronikus kapcsolattartás útján vagy a bejelentkezővel történő személyes megjelenés során adja meg. Ha a szállásadó előzetesen nem nyilatkozik a hozzájárulás módjáról, úgy azt a lakcímbejelentő lap aláírásával adja meg).
Fontos:
- Az eljáró személy rendelkezzen eljárási képességgel. Saját nevében, törvényes képviselőként vagy nagykorú személy meghatalmazottjaként járhat el, utóbbi esetben a meghatalmazást megfelelően kiállítva csatolni vagy rendelkezési nyilvántartásba előzetesen rögzíteni szükséges.
- Abban az esetben, amennyiben az ügyfél nem tulajdonosa/haszonélvezője az ingatlannak és lakáshasználatra jogosító teljes bizonytó erejű magánokirattal vagy közokirattal sem rendelkezik a szállásadó aláírása szükséges a bejelentő lapon vagy a bejelentő személynek nyilatkoznia kell, hogy a szállásadó a hozzájárulását az RNY-ben megtette.
- Közös tulajdon/haszonélvezet esetén (ha több tulajdonosa/haszonélvezője van egy adott címen lévő ingatlannak) kötelező csatolni a többi tulajdonostárs/haszonélvező címre történő bejelentkezéshez hozzájáruló nyilatkozatát. A nyilatkozat mintája elérhető a Kormányablak Osztály munkatársainál.
- Tartózkodási hely meghosszabbítására annak lejáratát megelőző 14 napban van lehetőség, a lejáratot követően a tartózkodási hely ismételt bejelentése szükséges.
Lakcímbejelentés elektronikus úton:
A Korm. rendelet 40. § (1) bekezdés alapján a bejelentő akkor teljesítheti elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján a lakcímbejelentést, ha
- a lakás kizárólagos tulajdonosa vagy annak egyedüli haszonélvezője vagy
- a szállásadó a lakcímbejelentéshez elektronikus azonosítást követően elektronikus kapcsolattartás útján előzetesen hozzájárult vagy
- az Nytv. 27/A. § (3) bekezdésében meghatározott okiratot csatolja (a bejelentkező olyan érvényes teljes bizonyító erejű magánokirattal vagy közokirattal rendelkezik, amely a lakás használatára feljogosítja, pl. bérleti szerződés) vagy
- csatolja a szállásadó hozzájárulását, illetve több szállásadó esetén a lakcímbejelentés során eljáró szállásadó nyilatkozatát a többi szállásadó hozzájárulásáról.
A 40. § (3) bekezdés alapján (elektronikus eljárás során) a következő rendelkezéseket kell alkalmazni:
• a polgár a bejelentést bármely járási hivatalnál kezdeményezheti elektronikus úton (link:
https://magyarorszag.hu/szuf_ugyleiras?id=c8942168-5c26-4f61-8c47-667e1…
• az ügyben az a járási hivatal jár el, amely felé a bejelentés megtörtént
• a járási hivatal a lakcímbejelentésről hatósági igazolványt állít ki
• a lakcím-bejelentési kötelezettséget a bejelentő, illetve a meghatalmazott vagy a törvényes képviselő teljesíti, a képviseleti jogosultságot igazoló okiratot – ha azt a rendelkezési nyilvántartás nem tartalmazza – csatolni szükséges
• a lakcímbejelentés időpontja a bejelentés benyújtásának a napja.
A kérelmet el kell utasítani, ha:
- a bejelentett lakcím nem valós (pl. új építésű ingatlan még nem szerepel a címnyilvántartásban),
- a szállásadó hozzájárulása hiányzik, vagy a szállásadó nyilatkozattételi jogosultsága nem áll fenn, (pl. új tulajdonos bejegyzése még nem történt meg az ingatlan-nyilvántartásban. Ebben az esetben teljes bizonyító erejű magánokiratként pl. birtokbaadási jegyzőkönyv elfogadható),
- amennyiben a bejelentkező már rendelkezik a bejelentendő lakcímre érvényes címmel,
- a bejelentés egyéb okból nem felel meg a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek,
- településszintű cím bejelentés esetén.
A járási hivatal átvezeti a nyilvántartáson a lakcímbejelentés adatait. A kiadott hatósági igazolványt a polgár választása szerint személyesen vagy hivatalos iratként kézbesítve, postai úton veheti át.